Prva riječ je kruna iskustava koje je dijete sticalo: Logoped o progovaranju i gestovima

Logoped dr Nataša D. Čabarkapa ističe da roditelji imaju najvažniju ulogu u djetetovom progovaranju. Pogledajte kako.

Riječ prati iskustvo. Razlog tome jeste upravo želja da se o tom iskustvu nešto kaže, da se ono označi, da se takvo iskustvo obnovi, da se nešto zatraži, da se prenese neka poruka vezana za iskustvo.

Iz tog razloga, onda kada kasni govor, važno je obratiti pažnju na to šta dijete ima u svom iskustvu. Kada dijete ima čulna saznanja (vizuelna, slušna, taktilna i kinestetska) o pojmu "baciti", "dati", "skočiti", i kada su ta iskustva organozovana, dijete to iskustvo može da nazove pravim imenom, odnosno riječju.

Prve riječi se javljaju kao kruna iskustva koje je dijete sticalo još u maminom stomaku i tokom cijele prve godine života. Pokret je bitan iz dva razloga: prvi je što mozak dobija "hranu" iz čula onda kada ih dijete koristi, odnosno izvodi pokrete, a drugi je što je i sam govor zbir pokreta govornih organa. Kada se pokretu pridruži značenje, odnosno kada se njime prenosi poruka, govorimo o gestovima.

Roditelji igraju važnu ulogu u usmjeravanju i davanju značaja tim iskustvima. Sljedeći korak u razvoju jeste da se značenje prenese verbalno, odnosno izgovaranje prvih riječi. Svaka karika u ovom lancu je jednako bitna i treba joj posvetiti punu pažnju. Osnovni nalozi koji se djeci zadaju - daj, dođi, donesi, pokaži - od krucijalne su važnosti za dječije razumijevanje i progovaranje.

Svaki pokret koji teži cilju treba ispratiti riječima i dati mu verbalno značenje. Na primjer: ukoliko dijete poseže za igračkom, treba mu se obratiti pitanjem "Želiš li ovu igračku?". Ako dijete ne može odgovoriti verbalno njegov pokret, osmijeh ili glasanje predstavljaju temelje buduće socijalne razmjene, odnosno budućih pravilnih obrazaca komunikacije. Na njegov pokret ili gest odgovorite "Evo".

Na ovaj način dijete povezuje akcije sa značenjem tih pokreta. Na isti način kod djeteta podstičete stvaranje predstava o pojmovima i akcijama koje ih prate. Kada djetetu kažemo "daj" da bi nam nešto dodalo, ili ukoliko dijete nešto želi da to traži od nas gestom za "daj", a zatim i riječima.

Dijete najviše uči imitacijom, zato vi budite model, bilo da je u pitanju učenje gesta ili prvih riječi.