Koje osobine učenici cijene kod svojih nastavnika?

Istraživači pedagoške prakse se odavno interesuju za odlike nastavnikove ličnosti i njihov uticaj na školski uspjeh i motivaciju učenika. Do sada je obavljen veći broj istraživanja na ovu temu i skoro sva pokazuju da ovaj uticaj postoji (Nagulić, 1980. Đorđević i Đorđević, 1988. UNICEF, 2001. Suzić, 2005. Avramović i Vujačić, 2010). To znači da su, pored ostalih, učeničke procjene osobina nastavnika važan faktor uspjeha učenika u školi. Koje su to pozitivne osobine nastavnika, kako ih vide učenici i nastavnici?

Šta kažu učenici

Učenici kao poželjne osobine svojih nastavnika najčešće navode:
– toplinu, ljubaznost, prijateljski odnos,
– pravičnost, (jednako se odnosi prema svim učenicima, poštuje svoje učenike, objektivno ocjenjuje)
– povjerenje u učenike,
– dosljednost u ponašanju,
– saradljivost,
– strpljenje
– otvorenost mišljenja,
– različita interesovanja,
– smisao za humor,
– razumijevanje problema učenika
– spremnost da pomognu,
– dopuštanje veće aktivnosti učenika uz održavanje reda,
– dobro poznavanje sopstvenog predmeta, da budu dobri i zanimljivi predavači, da dobro poznaju svoj predmet i umiju da ga izlože jasno i zanimljivo
– umije da motiviše učenike za rad

Šta kažu nastavnici

Nastavnici osnovnih škola navode da nastavnici treba da imaju sljedeće karakteristike:
– motivisani su, zainteresovani, vole svoj posao i odgovorno mu pristupaju;
– objektivno, realno i kontinuirano ocjenjuju;
– dobro predaju – koriste različite metode, aktiviraju učenike, povezuju gradivo;
– stalno se stručno usavršavaju;
– imaju adekvatan odnos prema učenicima – uvažavaju razlike među njima, vole učenike,
– imaju adekvatnu komunikaciju sa učenicima;
– prijatnog su fizičkog izgleda i adekvatno odjeveni;
– sarađuju sa kolegama, stručnim saradnicima i roditeljima.
Sličnu listu karakteristika naveli su i srednjoškolski nastavnici.

Kako upotrijebiti postojeća istraživanja

Postojeća istraživanja mogu biti podsticaj svakom nastavniku ili menadžmentu škole da sprovede slično ispitivanje u svojoj školi kojim bi se utvrdilo koje su to osobine nastavnika koje učenici najviše cijene i da li one utiču na njihov uspjeh.
Metodologija za ovakva ispitivanja nije teška. Potrebno je sačininiti listu osobina nastavnika i ponuditi učenicima da procijene njihovu poželjnost (rangiranjem ili na neki drugi način). Nastavnici imaju slobodu u sastavljanju liste i postojejeća ispitivanja mu svakako veoma mogu pomoći u tome.

Lični primjer
Krajem osamdesetih sam, radeći kao stručni sardnik i nastavnik psihologije, sprovela ispitivanje sa učenicima drugog razreda srednjeg usmjerenog obrazovanja. Na listi su ponuđene osobine iz kategorije opšteljudskih osobina, načina rada nastavnika, odnosa prema učenicima i spoljašnjeg izgleda nastavnika.
Rezultati su pokazali da učenici kod svojih nastavnika najviše cijene objektivnost u ocjenjivanju, sposobnost razumijevanja problema učenika, jasan i zanimljiv način izlaganja gradiva i pravednost.

Ispitivanje je takođe pokazalo da od navedenih osobina nastavnika zavisi uspjeh učenika, odnosno da učenici postižu bolju uspjeh kod nastavnika koji objektivno ocenjuju, imaju razumijevanja za učeničke probleme, koji su pravedni u svom postupanju prema učenicima i jasno i zanimljivo izlažu gradivo.

Poslje saopštavnja rezultata na Nastavničkom vijeću neki nastavnici škole su primjenili postojeći upitnik u odeljenjima i kojima izvode nastavu jer su željeli da saznaju kako ih učenici doživljavaju. Neki se nisu odlučili za takav postupak. Oni koji su to uradili su započeli praksu nečega što danas zovemo samoevaluacija.

M.T.